Otomotiv sektörü, pandemi ve çip krizinin ardından toparlanma sürecine girmiş olsa da üretimdeki düşüş devam ediyor. Otomotiv Sanayi Derneği’nin yayımladığı verilere göre, 2025’in ilk iki ayında toplam otomotiv üretimi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 9 azalarak 218.991 adede düştü.
Otomobil üretimi ve ihracat geriledi
Aynı dönemde otomobil üretimi yüzde 6 daralmayla 141.496 adet olarak gerçekleşti. Traktör üretimiyle birlikte toplam üretim ise 224.348 seviyesine ulaştı. Otomotiv ihracatı da geçen yılın aynı dönemine kıyasla adet bazında yüzde 4 azalarak 158.168 adede geriledi. Otomobil ihracatı yüzde 7 düşerken, ticari araç ihracatında yüzde 1’lik bir artış yaşandı.
Kapasite kullanım oranı düştü
Sanayinin kapasite kullanım oranı da önemli bir düşüş gösterdi. 2024’te yüzde 70 olan kapasite kullanım oranı, 2025’in ilk iki ayında yüzde 62’ye geriledi. Uzmanlar, artan üretim maliyetlerinin Türkiye’de otomotiv sektörünü zorladığını ve bu durumun tesislerin tam kapasite çalışmasını engellediğini belirtiyor.
Yeni enerjili araçlar üretimi nasıl etkiliyor?
Türkiye’de üretilen otomobillerin büyük çoğunluğu benzinli modellerden oluşuyor. Buna karşın, hem iç pazarda hem de Avrupa’da hibrit ve elektrikli araçlara olan talep hızla artıyor. Uzmanlara göre, Türkiye’nin elektrikli araç üretimine yönelmemesi, ihracatta düşüşe ve ithalatın artmasına yol açıyor. Togg’un üretimi bu alanda önemli bir adım olsa da sektördeki dönüşüm henüz yeterli seviyeye ulaşmış değil.
Sektör temsilcileri, Türkiye’nin otomotiv ihracatında rekabet gücünü artırmak için yeni enerjili araçlara daha fazla yatırım yapması gerektiğini vurguluyor. Aksi halde, otomotiv endüstrisindeki daralma devam edebilir.
Kaynak: CUMHA – CUMHUR HABER AJANSI